טריפל-טיפ לשעת המשבר

עסקים בשעת משבר

בימים אלו קורה לנו משבר מהותי ודרמטי, אז מה עושים

נפל דבר בישראל של מרץ 2020 בעצם, נפל דבר במרחב העולמי.
קורונה התרגשה עלינו ומעמידה את שירותי הבריאות במצב לא פשוט.

לא פשוט ואף יותר מכך, המצב הכלכלי העסקי במצב עגום, תעשיות שלמות נסגרו והושבתו.
אז מה עושים בימים כאלו? איך שורדים? אגדיל ואשאל – איך צומחים?
זה האתגר שעליו אני רוצה לדבר פה, איך לוקחים את העסק שלי דווקא בימים כאלו קדימה.

כבר בשלב הזה אומר, אם לעסק אין אוויר לנשימה של לפחות שלושה לשישה חודשים, אזי חלק מהדברים לעיל היו נכונים עבור העסק הזה בכלל שנה אחורה ולאו דווקא בימים כאלו. עסק שמגיע עם הלשון בחוץ ועם ביצועים עסקיים שליליים, המשבר זה רק התירוץ לתלות את הנעליים.

אז בואו נדבר על מה קורה בימים כאלו, בואו נבין מה עושה או מה יכול לעשות משבר כזה לנו כאנשים ולנו כמנהלי עסק כזה או אחר.
משבר מסוג זה תופס אותנו לרוב, לא מוכנים ובמצב לא מתאים. היעדים מוכנים, המטרות בדרך להשגה והעסק צועד בדרכו, פתאום הכל עוצר!

חלקנו יתחיל בזמן כזה לבכות על המצב “למה עכשיו” “למה זה קורה לי” “איך פתאום” ועוד ועוד מחשבות כאלו.

הכל נכון, רק תחשבו רגע איך איזה מקדם אותנו? איך זה מרים אותנו? נהפוך הוא! מחשבות כאלו יגרמו לנו כמו להמשיך להתחפר כג’יפ המנסה לחלץ עצמו מן החול.

טיפ ראשון – קחו אחריות להצלחה (תשנו דיסקט).

צאו מתחושת הקורבנות, זה לא עוזר ולא מקדם. לא את העסק ולא אותי ברמה האישית וברמה המקצועית. הקלפים נטרפו וחולקו מחדש, זה המצב. איך אני מתקדם מפה? איך אני מנצח עם הקלפים החדשים שחולקו?

חשיבה כזו דורסת כל רגש מעכב כמו למשל תסכול, שמאוד מאפיין תקופות כאלו.
עכשיו זה הזמן למבחן האמיתי, איך אני שולף ג’וקר עם החפיסה הזו שחולקה.

טיפ שני – הבינו את המצב ואת ההזדמנות שהוא יוצר עבורכם.

תסכלו על המצב תחפשו איפה הסיטואציה פוגשת אתכם ואת העסק שלכם, איך אני לוקח את המוצר שלי, את העסק שלי ומדבר עם הסיטואציה החדשה.
במילים אחרות תמפו את המשבר, לא את העסק שלכם! כרגע הוא כנראה לא רלוונטי, אל תתעסקו כרגע עם העסק שלכם, תתעסקו עם המשבר ומה ההזדמנויות שקיימות מהן ההזדמנויות החדשות שנפתחו (בעולמות הניהול קוראים לכלי הזה SWOT) אתם תגלו לא מעט הזדמנויות חדשות שנוצרו.

די עם נזכיר את מלונות הקורונה, השימוש בפרספקטים בעולמות השירות ועוד ועוד.
תסתכלו אם יש משהו שמתכתב עם ערכי העסק שלכם ואת זה תוציאו לפועל, גם אם זה משהו שלא עשיתם אף פעם. שימו לב – זה אומנם לא חייב להיות משהו שעשיתם, אך זה כן יכול להיות משהו שמתכתב עם תחום המומחיות שלכם.
פה כל הקלישאות עובדות! המציאו עצמכם מחדש, תזוזו, חישבו שונה, תחדשו ותהיו יצירתיים. במילים אחרות: תפרמו את כבלי תפיסת העסק שלכם כפי שהייתה עד כה ותיצרו עסק חדש היושב על הערכים הקיימים.

טיפ שלישי – נחישות.

כל שינוי שתעשו, במיוחד שינוי מהותי כפי שהמלצתי ימצא לא מעט מצקצקים. לא מעט ‘נשמות טובות’ שיסבירו לכם עם טיעונים מוצקים ובצורה משכנעת למה אתם טועים ודרככם לאבדון עסקי בטוחה.
הם עושים את זה מכוונות טובות ומדאגה אמיתית, רק שהם לא יישמו את שני הטיפים הראשונים. הם לא לוקחים אחריות להצלחה והם לא הבינו את המצב ואת ההזדמנויות שהוא יוצר.

המצקצקים יכולים להגיע מתוך הבית ומבחוץ. עובדים, שותפים, ספקים, לקוחות ועוד.
אם בחרתם דרך תוך הבנת השוק, ניתוח סיכונים והבנת המצב, לכו על זה בכל הכוח. זה לא יהיה פשוט, זה משהו חדש שאתם עדיין לא מומחים בו. למצקצקים יש קרקע פורייה מאוד לפעול, אל תניחו לחזון החדש שייצרתם לשקוע ולהיעלם. לכו לשם עם כל הכוח עד שתייצרו ניצחון. באשר למצקצקים – תרתמו אותם לתהליך. הסבירו, שתפו ובעיקר עשו זאת עם הרבה נחישות בדרככם.

המתאמנים שלי עובדים כל הזמן על לצאת מהקופסה, לקרוא נכון את המפה ומקבלים כוחות להאמין בצדקת הדרך (בעיקר לפי הוכחות😊)

אז לסיכום:

שלושה טיפים:

  • קחו אחריות להצלחה
  • הבינו את המצב ואת ההזדמנות שהוא יוצר עבורכם
  • לכו לשם בנחישות בתעוזה וללא פשרות

בהצלחה!

שלכם, חיקי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אוהבים לקרוא על תחום מכירות? השאירו פרטים והירשמו לקבלת עדכונים

עוד בתחום המכירות:

פגישת יעוץ עם שלומי ליבוביץ' - מאסטר במכירות

אתם כמעט שם... מלאו פרטים ותועברו אל השאלון ב YOU TEST
50%

חשוב למלא את כל הפרטים במדוייק על מנת לקבל את התוצאות

Call Now Button